Ondanks dat het internet tegenwoordig de manier is voor mensen om hun belangrijke inkopen te doen, zoals kleding kopen of het boeken van een reis, is de fysieke brochure nog altijd aanwezig bij de grotere en meer succesvolle winkel. Een fysieke brochure maken vormt voor veel marketingafdelingen van reisorganisaties of winkels nog steeds een terugkerende bezigheid, ook als hun producten via het internet gemakkelijk aan te kopen zijn.

Waarom een brochure maken marketingtechnisch nog altijd handig is
Dat veel grote bedrijven zeer succesvol zijn geworden in het exclusief aanbieden van hun aanbod via het internet en veel klanten trekken, betekent niet dat daarmee alle potentiële klanten worden aangetrokken. Deze bedrijven richten zich zeer specifiek op een grote massa klanten, die hun aankopen graag zoveel mogelijk zelf doen en waar het koopproces zo efficiënt mogelijk verloopt. Deze klanten verwachten dan ook dat de kostprijs van een product daardoor omlaag gaat, zodat ze zaken ook goedkoop aangeboden kunnen krijgen. De klantengroep die aangesproken wordt, is van het ‘doe het zelf gemakkelijk en krijg dingen goedkoop’-karakter. Dat sommige bedrijven nog steeds een brochure maken bij Drukzo.be, is een logisch gevolg van strategische marktsegmentatie.

Verschillende klantengroepen bedienen
Een brochure drukken is een aangelegenheid voor bedrijven die zich op een niet te onderschatten omvang van een andere klantengroep richten. Deze klanten hebben andere normen, waarden en behoeften. Het belangrijkste verschil is dat in de beleving van sommige klanten het uitkiezen van een product (bv. een reis) niet binnen het domein van de ‘consumptie’ valt, terwijl dit bij andere klanten al wel zo is. Hiermee wordt bedoeld dat de grote groep mensen die een reis uitzoekt en boekt via het internet, het keuzeproces vaak beschouwt als een stressvolle aangelegenheid, die ze zo snel mogelijk willen afronden om van de consumptie van het aangekochte product te kunnen genieten. Bij andere klanten begint de ‘consumptie’ eigenlijk al bij het uitkiezen van een reis. Deze mensen genieten daarvan en nemen daar graag de tijd voor. Deze groep is minder geschikt om via het internet aan te spreken, maar waarderen wel het comfort van een brochure die ze thuis op de bank rustig kunnen doornemen. Deze klanten willen daar ook voor betalen: concurreren op prijs werkt dus niet altijd.
Er bestaan tussenvormen, waarin organisaties zowel de klanten willen bedienen die snel en gemakkelijk willen boeken, als de andere groep. Een goed voorbeeld daarvan is deze website: zie dit voorbeeld.